Aqua
merupakan jenama air mineral yang terkenal diseluruh dunia yang di hasilkan di
negara Indonesia. Air mineral Aqua merupakan air kosong atau air putih yang
dijamin kualitinya dan boleh di minum oleh semua lapisan masyarakat. Produk ini
merupakan air mineral yang di jaga kebersihannya dan merupakan minuman yang
mementingkan kesihatan. Aqua amat bagus jika di minum seharian samaada semasa
melakukan aktiviti di luar rumah mahupun waktu rehat kerana Aqua dapat
menghilangkan dahaga.
II.
Pocari
Sweat
Pocari
Sweat merupakan produk minuman tenaga yang telah diedarkan ke 16 buah negara dan
di hasilkan di negara Jepun. Produk minuman ini merupakan minuman yang
menggantikan cairan infus dalam badan yang hilang setelah melakukan aktiviti
seharian seperti senaman, berjalan dan bersukan. Produk ini lebih tertumpu
kepada pengguna yang aktif seperti orang yang bersukan dan mendapat sambutan
semasa musim panas. Produk ini merupakan produk minuman yang mementingkan
kesihatan kerana kadar gula dalam Pocari Sweat dibawah 10% iaitu 6.2%.
STRATEGI
Kedua-dua
produk ini merupakan produk minuman yang berasaskan kesihatan. Strategi yang
digunakan oleh kedua-dua syarikat ke atas produk mereka mempunyai persamaan dan
perbezaannya.
·
Aqua
Produk
Aqua menggunakan kaedah pemasaran dengan menghantar ke kedai-kedai kecil,
restoran-restoran, ke rumah-rumah diseluruh pekan. Selain itu, mereka juga
mengadakan program menderma darah untuk menarik perhatian orang ramai dengan
memberi air mineral Aqua secara percuma. Produk Aqua melancarkan strategi untuk
jangka masa panjang dengan memberi kesedaran kepada orang ramai bahawa Aqua
mementingkan kesihatan unutk jangka masa panjang dan akan meningkatkan kualiti
produk untuk kesejahteraan pengguna. Mereka bukan sahaja menjual produk minuman
Aqua tetapi memberi kesempatan untuk pengguna membaiki taraf hidup. Kualiti air
mineral Aqua terjamin dan memberi kepercayaan kepada orang ramai untuk terus
setia kepada jenama Aqua.
·
Pocari
Sweat
Pocari
Sweat juga menggunakan kaedah pemasaran yang hampir sama dengan produk air
mineral Aqua. Mereka juga mengedar minuman di kedai-kedai kecil dan membuka
kios untuk memperkenalkan produk Pocari Sweat kepada orang ramai dengar memberi
minuman secara percuma. Selain itu, mereka juga mengedar besar-besaran secara
percuma di tempat-tempat yang sesuai seperti di jalanan dengan memberi kepada
orang yang berpeluh, di padang besbol, dan orang yang bersukan. Mereka bukan
sahaja memberi minuman percuma malah memberi penerangan tentang kebaikan Pocari
Sweat. Pasaran Pocari Sweat meningkat semasa musim panas.
KESAN
Kedua-kedua
syarikat ini menghasilkan produk yang memberi kesan positif dan membawa
kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan kesihatan yang masih boleh
didapati dalam minuman. Dalam masa yang sama dapat memberi kepuasan kepada
pengguna semasa menikmati minuman tersebut.
No comments:
Post a Comment