Monday, 13 October 2014

KEJAYAAN PRODUK MINUMAN AQUA & POCARI SWEAT



       I.            Aqua (Air Mineral)



Aqua merupakan jenama air mineral yang terkenal diseluruh dunia yang di hasilkan di negara Indonesia. Air mineral Aqua merupakan air kosong atau air putih yang dijamin kualitinya dan boleh di minum oleh semua lapisan masyarakat. Produk ini merupakan air mineral yang di jaga kebersihannya dan merupakan minuman yang mementingkan kesihatan. Aqua amat bagus jika di minum seharian samaada semasa melakukan aktiviti di luar rumah mahupun waktu rehat kerana Aqua dapat menghilangkan dahaga.


    II.            Pocari Sweat
Pocari Sweat merupakan produk minuman tenaga yang telah diedarkan ke 16 buah negara dan di hasilkan di negara Jepun. Produk minuman ini merupakan minuman yang menggantikan cairan infus dalam badan yang hilang setelah melakukan aktiviti seharian seperti senaman, berjalan dan bersukan. Produk ini lebih tertumpu kepada pengguna yang aktif seperti orang yang bersukan dan mendapat sambutan semasa musim panas. Produk ini merupakan produk minuman yang mementingkan kesihatan kerana kadar gula dalam Pocari Sweat dibawah 10% iaitu 6.2%.

STRATEGI
Kedua-dua produk ini merupakan produk minuman yang berasaskan kesihatan. Strategi yang digunakan oleh kedua-dua syarikat ke atas produk mereka mempunyai persamaan dan perbezaannya.

·         Aqua
Produk Aqua menggunakan kaedah pemasaran dengan menghantar ke kedai-kedai kecil, restoran-restoran, ke rumah-rumah diseluruh pekan. Selain itu, mereka juga mengadakan program menderma darah untuk menarik perhatian orang ramai dengan memberi air mineral Aqua secara percuma. Produk Aqua melancarkan strategi untuk jangka masa panjang dengan memberi kesedaran kepada orang ramai bahawa Aqua mementingkan kesihatan unutk jangka masa panjang dan akan meningkatkan kualiti produk untuk kesejahteraan pengguna. Mereka bukan sahaja menjual produk minuman Aqua tetapi memberi kesempatan untuk pengguna membaiki taraf hidup. Kualiti air mineral Aqua terjamin dan memberi kepercayaan kepada orang ramai untuk terus setia kepada jenama Aqua.  

·         Pocari Sweat
Pocari Sweat juga menggunakan kaedah pemasaran yang hampir sama dengan produk air mineral Aqua. Mereka juga mengedar minuman di kedai-kedai kecil dan membuka kios untuk memperkenalkan produk Pocari Sweat kepada orang ramai dengar memberi minuman secara percuma. Selain itu, mereka juga mengedar besar-besaran secara percuma di tempat-tempat yang sesuai seperti di jalanan dengan memberi kepada orang yang berpeluh, di padang besbol, dan orang yang bersukan. Mereka bukan sahaja memberi minuman percuma malah memberi penerangan tentang kebaikan Pocari Sweat. Pasaran Pocari Sweat meningkat semasa musim panas.

KESAN  

Kedua-kedua syarikat ini menghasilkan produk yang memberi kesan positif dan membawa kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan kesihatan yang masih boleh didapati dalam minuman. Dalam masa yang sama dapat memberi kepuasan kepada pengguna semasa menikmati minuman tersebut. 

No comments:

Post a Comment